onsdag 29 januari 2020

Låda på taket, bygga form





Det här med "låda på taket" som har varit den upphöjda ruffens arbetsnamn.
Det har varit många funderingar, framför allt innan, för hur man än vänder och vrider på det så är det ett stort ingrepp och kan faktiskt leda till att man förstör båten.

Men eftersom vi, vilket jag har resonerat om tidigare, tänker att Boreas ska kunna fungera som en seglande bostad för oss två, inte vår enda bostad, men möjlighet att bo ombord längre perioder, kanske halvårsvis.

När man ser det så är det en del saker att ta hänsyn till, bland annat att man ifrån frukostbordet i en varm mysig ruff kan se ut på omgivningen även kylslagna höstdagar.  Och som vi alla vet så regnar det ibland. Med det sagt så har vi ett stort behov av en varm och torr plats med fönster runt om varifrån man ser omgivningarna men också vart man är på väg.

En annan väsentlig sak är att båten är en "Colin Archer Polar 35", en Colin Archer- inspirerad modell och det innebär att man har att förhålla sig till: Colin Archer-anda, funktion, säkerhet, sjöduglighet, utseende, känsla etc.

Med det i åtanke och med tillbakablick inser jag att det ska få ta tid att fatta beslut innan man sätter sågen i rufftaket.
Men i alla fall första steget var att göra en modell för att se och känna, vilket vi gjorde. Flera olika "lådor på taket" åkte av och på i olika omgångar och efter många om och men, vägande fördelar mot nackdelar, bestämde vi oss för att genomföra.

Som förlaga har vi en Holländsk Colin Archer. Den är på dryga 40 fot, så något större än vår Boreas. Den är byggd i stål och har bara en mast. Men vi tyckte att den ser fin ut och valde att härma den så gott det går.








Planen var att
  • bygga en form
  • såga upp rufftaket
  • lyfta undan det utsågade taket
  • färdigställa formen med uttag för rutor och falsar för de utvändiga skarvarna
  • lyfta på rufftaket och passa in det i formen
  • plasta upp nya ruff-sidor försedda med fönsterramar, med glasfiberförstärkt epoxi

Formen byggde vi utifrån att vi skulle plasta invändigt i formen, så att när man tar bort formen har man så långt som möjligt ett färdigt resultat. Det innebär också att skarven/överlappet mellan den nya och den gamla plasten kan göras på bägge sidor. Alltså att den nya plasten får tag i däcket och rufftaket från bägge sidor, både över och under (se bild).  












Vi byggde formen av 15 mm MDF som vi skruvade och limmade, lade på spanten som demonterats inifrån ruffen, de ska monteras tillbaka senare. Testade även att lägga på en skiva för att få lite känsla för hur det kommer att se ut. Nackdelen när båten står inne i ett tält är att man inte kan se den på avstånd. Så det kommer att bli en överraskning när den väl kommer ut ur sitt båthus. För att hålla den i rätt läge skruvade vi fast klossar i däcket.

När vi tyckte att den hade rätt form ritade vi ett streck att såga efter. Sedan flyttades formen framåt på däck för ge plats medan vi sågade.

Fortsättning följer...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar