söndag 24 februari 2019

El-system



I processen att plocka ut inredning har vi oundvikligt kommit till sladdarna, som i allra högsta grad behöver redas ut. Eftersom vi från början blev rekommenderade att göra någon form av kopplingsschema för att lite grann kunna komma ihåg hur det var, började vi göra det, men gav upp det projektet ganska omgående.

Det hade tagit åtminstone två tre helger om vi skulle ha åstadkommit något användbart, som vi med största sannolikhet hade förkastat om något år när vi ska börja koppla ihop saker igen.

Jag måste säga att jag tycker att det är lite komplicerat när man har valt att ha både ett 12 volts, ett 24 volts och ett 220 volts -system som går i varandra, om inte i samma system så i alla fall i samma sladdhärva.

Istället har vi valt att förlita oss på det original-grundschema som  följde med båten och en översiktsskiss om var de olika elkomponenterna var placerade.

Motorn med sitt nya el-system är det i stort sett bara generatorerna, startmotor och batteribanker som ska kopplas ihop, resterande med instrument och kontrollsystem är plug and play.

För navigation och andra instrument planerar vi att införskaffa något som kommunicerar via ett NEMA-2000 system.


                      En ny youtube film:-)

👉👉 Välkommen ombord på Boreas 👈👈


Vidare planerar vi att lägga till ytterligare ett el-system med 48 eller 72 volt för en el-motor för att bli hybrida med möjlighet att ladda med rotationen från propellern vid segling. Om det är möjligt vet jag inte, men det är värt ett ordentligt försök.

Med allt det i åtanke tror jag att det är bäst att vi börjar om från början och gör en mycket noggrann och genomtänkt plan.

Men det är säkert en massa saker som går att återanvända.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar